Nieoryginalne części samochodowe

0
50

Kwestia gwarancji, powinna być kluczowym impulsem w momencie zakupu nowego samochodu. Gwarancja dostarcza nam pełne przekonanie, iż samochód który nabyliśmy i paliwo do niego będą ostatnim wydatkiem, bo pozostałością zaopiekuje się serwis gwarancyjny, za który nie będziemy musieli nic płacić w czasie trwania gwarancji.

Sprzedawcy samochodowi kuszą wszystkich gwarancja 3, a nawet 7-letnią lub też gwarancja na milion kilometrów w przeciągu 3 lat. Dla zwykłego kupującego gwarancja jest pewnego rodzaju zapewnieniem przed wczesną awarią artykułu, niestety w tym przypadku długoletnia gwarancja samochodu, ta najeżona jest licznymi lukami i wyłącznościami, które nas ograniczają. Na ogół gwarancja producenta obejmuje tylko wybrane elementy pojazdu. Przykładem może być chłodnica wody Rover, która nie zostaje objęta gwarancją przez producenta.

Czemu podzespoły te nie są objęte gwarancja? Możliwe, iż z racji ich lichej jakości i szybkiej eksploatacji lub wysokich kosztów naprawy nieopłacalnych dla producenta? Części, wśród których można wyróżnić koła dwumasowe Daihatsu to elementy, których okres gwarancji jest najkrótszy. Świece żarowe i zapłonowe to części, na które kierowca nie ma praktycznie żadnego wpływu, a mimo to też są wyłączone z gwarancji. Przykładowo gwarancja na świece zapłonowe do Dacii nie obowiązuje wcale. Tak samo jest w samochodach takich, jak Fiat, Kia czy Peugeot i inne. Firmy samochodowe dokładnie podkreślają, że wymiany zużytych podzespołów takich, jak sprzęgła BMW itp. nie oferuje w zakresie gwaranci, ale producent przynajmniej jasno podkreśla, że warunek ten nie dotyczy mankamentów fabrycznych wymienionych elementów. Za chwalebne można uznać fakt, że niektórzy producenci pojazdów dokładnie podkreślają ograniczenia dotyczące podzespołów danego typu, takich, jak na przykład wahacz zawieszenia Citroen.

Innym sposobem jest udzielanie przez producentów pakietu serwisowego zamiast popularnej gwarancji. Producentem samochodów osobowych, który posiada w swojej ofercie taką formę ochrony nad zakupionym samochodem, jest BMW. Podobne serwisy naprawiają między innymi takie elementy jak tarcze hamulcowe do Chevroleta. Niestety producenci ciągle rozszerzają listę podzespołów, które nie podlegają gwarancji z powodu podpięcia ich, do katalogu części podlegających „naturalnemu zużyciu” i zazwyczaj są to naprawdę absurdalne elementy, jak na przykład koła dwumasowe Lancia.

Należy jednak przyznać racje, że samochód ma masę części, których w razie usterki nie można zakwalifikować do elementów „naturalne zużywających się”. Cała elektronika umieszczona w samochodzie taka jak na przykład przewody zapłonowe do Kii oraz wszelakiego typu przełączniki, włączniki czy wszystkie elementy silnika, są włączone do tej grupy. By naprawa taka była możliwa na warunkach gwarancji, musi się ona wiązać z przeglądem elementów eksploatacyjnych, ponieważ one nigdy nie podlegają gwarancji, a ich wymiana zgodnie z harmonogramem obsługi jest obowiązkowa, jeśli chcemy zatrzymać gwarancję na samochód. Płacimy również z własnej kieszeni, za przegląd oleju a w przypadku jego wymiany za filtry oleju oraz filtry paliwa, za płyn chłodniczy, hamulcowy itp. Możemy się przestraszyć, gdy będziemy zmuszeni naprawić lub wymienić elementy takie jak pompa paliwa do Skody, gdyż koszt naprawy tych części może się wahać w przedziale od 1000 aż do 2000zł. Najkosztowniejsza może okazać się wymiana części takich, jak turbosprężarka Dacia.

Usługa w serwisie innym niż autoryzowany, jest zdecydowanie tańsza i może być to różnica nawet 60%, aczkolwiek jest powiązana z utratą gwarancji na samochód. Po upływie 2 lat w sytuacji, gdy nasze auto nie jest objęty już ustawa o ochronie konsumenta, jego gwarancja spada praktycznie do zera. Jedynym i pewnie ostatnim rozwiązaniem w tej sytuacji wydaje się zainwestowanie w tańszy, nieautoryzowany serwis samochodowy, gdyż na wymianie podstawowych elementów jak np. piasty do Nissana, koszt może spaść nawet o połowę. Nasz samochód będzie wieloletnią inwestycją, więc musimy podjąć przemyślany wybór czy chcemy zrzec się gwarancji w czasie, gdy nasz samochód jest nieawaryjny i nie dać zarobić producentowi naszego samochodu, czy pozostać przy jego gwarancji.